חברת סופרגום מאסה במצב בו בניגוד להבטחות שניתנו לה כי גופים ממשלתיים ירכשו ממנה מסכות תוצרת כחול-לבן להגנה מפני הידבקות בקורונה, הם רוכשים מסיכות המיוצרות בסין המוצעות במחיר זול יותר. החברה שהחלה עם משבר הקורונה לייצר, בעידוד הממשלה, את המסכות פנתה היום במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, ולשרי הכלכלה, הבריאות והאוצר, בדרישה לחייב גופים ממשלתיים וציבוריים לרכוש מסכות כחול-לבן ולא סיניות - ואם לא היא תאלץ לפטר את 75 עובדי קו הייצור של המסכות.

"ביולי 2020 הוציא משרד ראש הממשלה מכתב הנחייה למשרדי הממשלה לעודד רכישה של תוצרת הארץ, כחלק מתוכנית כלכלית לשיקום הפעילות הכלכלית בו נאמר: 'לרכש ממשלתי תפקיד מרכזי בכלכלה הישראלית והוא בעל יכולת לעודד את התעשייה הישראלית'", נכתב במכתב. "לצערנו, איננו רואים את הנחיית ראש הממשלה מתממשת. משרדי הממשלה רוכשים מסכות מיובאות, והתקציב השנתי של משרדי הממשלה, העומד על עשרות מיליארדי שקלים, מטיב עם יצרנים סינים ואחרים בזמן שהתעשייה הישראלית עומדת על קצה התהום".
2 צפייה בגלריה
חברת סופרגום
חברת סופרגום
חברת סופרגום
(צילום: אור קפלן)
במכתב צוין, כי "היום, נאלצת חברת סופרגום לעמוד בפני החלטה קשה ביותר שתכריע את הגורל התעסוקתי של 75 עובדיה. אי עידוד רכש כחול-לבן מביא לתוצאות כואבות. מחובתם של משרדי הממשלה להגביר רכש כחול-לבן במיוחד בשעה זו ולתמוך בתעשייה הישראלית. אנו פונים אליכם עם בקשה אחת פשוטה - רכשו כחול-לבן על מנת להמשיך להבטיח את היכולת האסטרטגית הלאומית ליצור מסכות ישראליות בתקופה קשה זו של תחלואה, שמרו על הביטחון התעסוקתי של עשרות עובדים ושמרו על הביטחון הבריאותי של הציבור כולו. כבר היום ברור לכל, כי אנו זקוקים למשאב מקומי זה".
תחילת הסיפור עם פרוץ נגיף הקורונה, אז נקלעה מדינת ישראל למחסור בציוד רפואי שהביא לצעדים קיצוניים של איתור מסכות ומכונות הנשמה בחו"ל. במקביל לצעדים האלה, פנתה ממשלת ישראל למפעל סופרגום ולחברת שיאון בדרום בבקשה לפתוח קו ייעודי לייצור מסכות בעל חשיבות אסטרטגית. זאת על מנת לבטל את התלות של מדינת ישראל בייבוא ציוד מסכות ממדינות עלומות.
סופרגום ושיאון בהשקעה משותפת של מיליוני שקלים יחד עם המדינה הקימו קווים לייצור מסכות כחול-לבן. אך כעת, כאשר אין מחסור עולמי במסכות, השיקול של המדינה במכרזים לרכישת המסכות הוא המחיר הזול של היצרנים הסינים. לטענת המפעל, קופות החולים, שירות בתי הסוהר, ביטוח לאומי ועוד, לא קונים מסכות תוצרת הארץ.
2 צפייה בגלריה
חברת סופרגום
חברת סופרגום
שר הבריאות בהשקת קו המסיכות במפעל
(צילום: אור קפלן)

"קו הייצור האסטרטגי של ישראל לייצור מסכות מופקר. הממשלה חייבת להתעורר"

"גופי המדינה מזמינים בכל חודש מיליוני מסכות תוצרת חו"ל שאינן מפוקחות על ידי משרד הבריאות, סיניות ברובן", אמר ל-ynet יניב חדד, מנכ"ל סופרגום. "מדינות רבות מעודדות תוצרת מקומית בכל העולם, אך אצלנו לצערי זה לא המצב. קו ייצור המסכות שהקמנו בהשקעה משותפת עם המדינה הוגדר על ידי גורמי הממשלה כקו ייצור אסטרטגי, על מנת שמדינת ישראל לא תצטרך לשלוח סוכני מוסד למדינות עלומות כדי להביא מסכות תוצרת חו"ל.
"לא ייתכן שאחרי השקעות של מיליוני שקלים מכספי משלם המיסים, ואחרי הנחיה מפורשת של מנכ"ל משרד ראש הממשלה לתמוך בתעשייה הישראלית בשעה קשה זו, קו הייצור האסטרטגי של ישראל לייצור מסכות ובו 75 העובדים, פשוט מופקר. אם הממשלה לא תתעורר ותחייב את גופי המדינה בהם משרדי הממשלה, המשטרה, קופות החולים ואחרים לרכוש מהקו, נאלץ לדומם את המכונות ולצערנו לפטר את כל העובדים כבר בעוד מספר שבועות".
ממשרד האוצר נמסר: "מדובר במכרז של משרד הבריאות. מנהל הרכש לא היה מעורב בתהליך הזה וגם אינו מבצע כיום רכש בתחום הבריאות והנושא הספציפי הזה".
ממשרד הבריאות נמסר: "המשרד מעדיף ככל הניתן לרכוש תוצרת הארץ".